Ibn al-Jauzi

Assalamualaikum

Dalam kitab Shaid al-Khathir, Ibn al-Jauzi berkata: “Aku pernah meninggalkan beberapa makanan yang sebelumnya aku sering memakannya. Namun akhirnya, tindakan  mengakibatkan aku tidak mampu mengerjakan solat sunat pada waktu tengah malam, malah tidak sanggup lagi membaca al-Quran.


Setelah itu, aku memutuskan untuk kembali memakan makanan yang biasa aku makan sebelum ini. Sungguh menakjubkan. Kerana dengan begitu, aku mampu membaca lima juzuk al-Quran setiap hari. Makan, tidur, kenderaan, pakaian dan tempat tinggal yang secukupnya boleh membantu diri anda untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT. Oleh itu, meninggalkan perkara-perkara seumpama ini jelaslah tidak termasuk dalam sifat zuhud.

0 Comment:

  • description
  • .

Video Gallery


ShoutMix chat widget