Kemuliaan Kitab Suci

Assalamualaikum

Al-Quran adalah kitab suci yang merupakan kalam Allah SWT paling agung di mana kitab tersebut menajdi mukjizat  Allah SWT kepada nabi-Nya. Imam  al-Syahid Hasan al-Banna berkata: " Al-Quran al-Karim adalah sebuah perlembagaan yang lengkap merangkumi seluruh hukum Islam. Al-Quran adalah sumber yang mencurahkan segala kebaikan dan ilmu ke dalam hati orang yang beriman. Al-Quran adalah alat yang terbaik untuk para ahli ibadah mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan cara membacanya."

Generasi silam yang soleh amat memahami kelebihan al-Quran dan kelebihan membacanya. Oleh itu, mereka menjadikan al-Quran sebagai sumber undang-undang mereka, perlembagaan hukum mereka, hiasan hati mereka dan wirid dalam ibadat mereka. Mereka menerima al-Quran dengan sepenuh hati, menelitinya dan nilai-nilai al-Quran sebati dalam roh mereka.

Antara kelebihan al-Quran ialah :

  • Al-Quran adalah kitab Ilahi yang terpelihara
  • Kitab mukjizat
  • Kitab yang nyata dan mudah
  • Kitab agama
  • Kitab yang sesuai sepanjang zaman
  • Kitab manusia sejagat
Inilah yang dinyatakan oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya Bagaimana Kita Berinteraksi Dengan Al-Quran.

Banyak lagi kelebihan al-Quran untuk dipaparkan, tetapi cukuplah dengan mendengar nasihat guru-guru tahfiz yang mengisahkan kelebihan al-Quran.

Perbincangan ini ditutup dengan nukilan salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Saad bin Abi Waqas, katanya: "Kami telah mengajar anak-anak kami sejarah peperangan Baginda sebagaimana kami ajarkan mereka satu-satu surah dari al-Quran."

Abdullah Nasih Ulwan berkata: Hal ini dilakukan supaya anak-anak itu bersifat mulia dan terpuji, lalu membesar dengan sifat keberanian serta sanggup maju ke hadapan menempuh bahaya. Seterusnya apabila mereka sudah berakal dan mencapai usia kematangan, mereka kenal seorang pemimpin, seorang ketua, seterusnya contoh pemimpin yang tertinggi selain Nabi Muhammad SAW.

0 Comment:

  • description
  • .

Video Gallery


ShoutMix chat widget