Perayaan Hari Ibu & Hukumnya

Assalamualaikum

Salam Sejahtera kpd smua.. 

Tanggal 8 Mei?? huh.. terlampau ramai yg wish hari ibu hari ni kn?? 'aku xleh smbut hari ibu, coz aku panggil ibu aku mak. hari ibu lain, hari mak lain', ayat sepah.. hahaha.. Ok2, Sambutan ni sebenarnya bid'ah dalam Islam.. Tau apa Bid'ah?? Bid'ah 2 pbuatan yg xde buat pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Salafus Soleh.. So, dalam konteks ni, pbuatan ni diikuti biasanya dari org2 barat.. org2 bkn dari beragama ISLAM. Ini plak di pnggil Tasyabbuh (menyerupai) kaum2 yg merupakan musuh Islam.

Dalam Islam pn dh ada di syariatkan, kita hanya menyambut 3 perayaan sahaja 
  1. Hari Raya Idul Fitri
  2. Hari Raya Idul Adha
  3. Hari Raya Mingguan (Hari Jumaat)
Dalam kes ni, dh nyata xde pn sebut kn bleh sambut hari ibu or hari bapa?? Sabda   Nabi 

Barangsiapa membuat sesuatu yang baru dalam urusan kami (dalam Islam) yang tidak terdapat (tuntunan) padanya, maka ia tertolak.

Karena itu, TIDAK BOLEH merayakan hari yg disebutkan oleh penanya, iaitu yg disebutkan sbg Hari Ibu, dan tidak boleh juga mengadakan sesuatu yg menunjukkan simbol perayaannya, spt menampakkan kegembiraan dan kebahagiaan, memberikan hadiah dan sebagainya. Hendaknya setiap muslim berasa bangga dengan agamanya serta merasa ckup dengan apa yg telah ditetapkan oleh Allah SWT dan Rasulnya.

Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Kucukupkan kepadamu nikmatKu, dan telah Kuridhai Islam itu jadi agamamu. " [Al-Ma'idah: 3]

Seorang ibu lebih berhak utk sentiasa dihormati sepanjang tahun drpd satu hari shj, bahkan seorang ibu mmpunyai hak terhadap anak-anaknya untuk dijaga dan dihormati serta ditaati selama bukan dalam kemaksiatan terhadap Allah SWT disetiap waktu dan tempat.

Rujukan : 


Nur 'ala Ad-Darb, Maktabah Adh-Dhiya', hal. 34-35, Syaikh Ibnu Utsaimin.

[Disalin dari buku Al-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama Al-Balad Al-Haram, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini, Penyusun Khalid Al-Juraisiy, Penerjemah Musthofa Aini Lc Penerbit Darul Haq]

0 Comment:

  • description
  • .

Video Gallery


ShoutMix chat widget